Nederland kent een groot aantal banken. Wat de beste is? Dat wordt elk jaar door de Consumentenbond onderzocht. Zij laten elk jaar opnieuw klanten banken beoordelen, waardoor er een zeer reëel beeld ontstaat van de kwaliteit die door de banken geboden wordt. In totaal wordt de diensteverle4mning van de banken door 11.000 mensen beoordeeld. Daarmee is de conclusie gerechtvaardigd dat het een zeer betrouwbare test is.
RegioBank voor tweede jaar op rij de beste bank
De conclusie? Die was wat betreft de beste bank al voor het tweede jaar op rij gelijk. De RegioBank wordt namelijk gezien als de beste bank voor particulieren in Nederland. Andere opvallende zaken; de ING bank scoorde beter ten opzichte van een jaar eerder, maar blijft met een 7,1 (was 6,7) toch op de laatste plaats staan. Overigens scoort de RegioBank een gemiddeld cijfer van 9,4. Verder is het opvallend dat de Triodos Bank de enige bank is die dit jaar een lager cijfer krijgt ten opzichte van een jaar eerder. De bank kreeg nu een mooie 8,7, dit was een jaar eerder nog een 8,9.
Gemiddeld kreeg geen enkele bank een onvoldoende
Gemiddeld genomen kreeg geen enkele bank een onvoldoende. Wel bleek 9 procent van de mensen en onvoldoende aan banken. Van de banken kregen de ASN Bank, Knab en RegioBank niet één onvoldoende. En dat is toch ook een prestatie op zich. Van de banken kreeg de ING bank de meeste onvoldoendes, namelijk 8 procent.
De kosten rijzen de pan uit
Deelnemers aan het onderzoek worden uitvoerig ondervraagd over de dienstverlening van de banken. Zij gaven een waardeoordeel over zaken als bijvoorbeeld internetbankieren, de mobiel bankieren app, de kosten die een bank in rekening brengt en de communicatie van de klant. Ook de service wordt bekeken. Uit de antwoorden blijkt dat klanten het minst tevreden zijn over de verhouding tussen de kosten van banken en de diensten die het daarvoor in ruil verleent. Een best aanzienlijk deel vindt het zelfs onbegrijpelijk dat er steeds meer geld gevraagd wordt, zeker als je ziet dat mensen tegenwoordig vrijwel alles zelf online regelen.
Veel klachten over de hogere kosten
In totaal geeft liefst 16 procent een onvoldoende als het gaat om de kosten die in rekening gebracht worden. Opnieuw opvallend is dat je deze klachten zelden hoort als het gaat om de banken ASN Bank, Knab en RegioBank. Klanten van deze banken blijken zelfs zeer tevreden over de in rekening gebrachte kosten voor de verleende diensten. Wat betreft de groei van de kosten springen de ABN Amro, de Rabobank en ING er negatief uit. Liefst 27, 30 en 25 procent van de klanten geeft deze banken hier een onvoldoende voor.
Mobiel- en internetbankieren scoren hoog bij alle banken
Zoals gezegd scoort de RegioBank een gemiddeld cijfer van 9,4. Op de tweede plek eindigde de ASN Bank met een 9,2 en niet verrassend werd Knab derde met ene prachtig cijfer van 9,1. Triodos Bank scoort een 8,7 en de SNS een 8,2. De Rabobank moet met een 7,4 tevreden zijn, ABN Amro zelfs met een 7,2 en de ING sluit de rijen met een gemiddeld rapportcijfer van 7,1. De Nederlandse bank Bunq werd vanwege een tekort aan deelnemers niet meegenomen in de test. Opvallend is dat de klanten de banken allemaal een prima cijfer geven voor internet- en mobiel bankieren. De verschillen zijn nihil. Zo krijgt de RegioBank een 8,7 voor deze diensten en hekkensluiter ING nog altijd een mooie 8,1. De service die de banken verlenen leveren wat meer onderlinge verschillen op. RegioBank scoort een 8,7, terwijl ING het moet doen met een beduidend lager cijfer: 7,4.