Als een klant veel te laat is met betalen, kun je een incassobureau inschakelen, maar dat mag niet zomaar. Wanneer mag je een incassobureau inschakelen en hoe werkt dat precies? In dit artikel leggen we je daar het een en ander over uit. Zo sta jij stevig in je schoenen wanneer je te maken krijgt met een klant die niet wil betalen.
Een klant die niet wil betalen, is enorm vervelend. De betaling maakt immers deel uit van je inkomen en die betaling heb je zelf ook nodig om rond te komen. Het is dan ook slim om niet te lang te wachten met het sturen van herinneringen en later met het inschakelen van een incassobureau Arnhem. Zo kun je hopelijk echte schade voorkomen.
Een eerste herinnering
Wanneer een klant niet heeft betaald, is het niet slim om direct een incassobureau in te schakelen. Je wilt immers niet direct de band met je klant de prullenbak in werpen en het dus eerst graag zelf proberen af te handelen. Je bent eerst verplicht een aantal herinneringen te sturen. Is de factuur deadline verstreken en heb je nog geen betaling ontvangen, dan begin je met het sturen van een eerste betalingsherinnering. In deze herinnering vermeld je formeel dat er nog facturen open staan, wat het totaalbedrag van die facturen is en dat deze betaald moeten worden binnen een bepaalde periode. Vaak is deze periode ongeveer zeven dagen.
Een tweede herinnering
Nog steeds geen betaling ontvangen? Voordat je een incassobureau inschakelt, moet je eerst een 14 dagen brief versturen. Deze brief is eigenlijk ook gewoon een betalingsherinnering, al moeten er wel wat dingen in staan. Vermeld weer ook het totaalbedrag van de facturen en de betaalperiode. Geef verder in de brief aan dat, wanneer de betaling niet wordt voldaan, verdere maatregelen worden genomen en dat de kosten voor die maatregelen bij de klant komen te liggen.
Wat doet een incassobureau?
In eerste instantie doet een incassobureau niet veel meer dan wanneer je zelf een betalingsherinnering stuurt. Het incassobureau stuurt zelf namelijk ook wat brieven, maar omdat het incassobureau wat meer autoriteit heeft, is de kans groot dat de klant hiervan schrikt en alsnog betaalt. Soms heeft een incassobureau ook advocaten in dienst. Wanneer het dan niet lukt om een betaling te krijgen, kun je ondersteuning krijgen van een advocaat en naar de rechter stappen. Zorg er wel voor dat je hier allemaal niet te lang mee wacht, zo’n zaak kan namelijk verjaren en dan kun je fluiten naar je geld.