Employer branding, wat is dat nu precies? Veel bedrijven gebruiken employer branding om de beste kandidaten te werven, maar hoe werkt het nu precies? Wat doet een branding agency eigenlijk? En wat levert employer branding bedrijven eigenlijk op? Dat en meer lees je in dit artikel.
Wat is employer branding?
Employer branding wordt in het Nederlands ook wel ‘werkgeversmerk’ genoemd. Employer branding zijn alle activiteiten die je onderneemt om jouw werkgeversimago onderscheidend en authentiek te maken voor potentiële medewerkers, huidige medewerkers en de beïnvloeders van jouw doelgroep. Kortom: alle activiteiten om jouw bedrijf of merk op de kaart te zetten bij de juiste doelgroep binnen de arbeidsmarkt. Het doel van employer branding is het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers voor jouw bedrijf. Door een goede employer branding krijgt jouw bedrijf een voorkeurspositie in de mindset van je medewerkers en potentieel nieuw talent. Hierdoor kun je makkelijker en sneller nieuwe medewerkers aantrekken die bij jouw bedrijf of merk passen.
Waarom is employer branding belangrijk?
Als je denkt aan ‘topwerkgevers van Nederland’, welke bedrijven komen er dan als eerste in je op? En wat is de reden dat je als eerste aan deze bedrijven denkt? Hoogstwaarschijnlijk zijn dit niet de bedrijven met de hoogste startsalarissen of de meeste vakantiedagen. Hoewel de voorwaarden natuurlijk belangrijk zijn, denk je in plaats daarvan aan de associaties en verwachtingen die je hebt bij bepaalde merken, werkgevers of of organisaties. Hierdoor heb je deze bedrijven sneller ‘on top of mind’. Het is een gevoel wat je bij een organisatie of merk krijgt, waardoor je ze als topwerkgever ziet. Precies dit, is waar employer branding zich op richt. Dit is ook meteen wat employer branding zo belangrijk maakt: het zorgt ervoor dat jouw bedrijf eruit springt tussen al die andere. Een sterk werkgeversmerk zorgt voor een beter imago van het bedrijf en je kunt makkelijker werkzoekende kandidaten vinden die een echte match met het bedrijf hebben. Indirect kan employer branding ook zorgen voor een verkort wervingstraject, doordat er kwalitatief betere kandidaten geworven worden.
Win de ‘war for talent’ door op te vallen als bedrijf met een branding agency
Door nieuw talent aan te trekken wat écht bij jouw bedrijf en jouw merk past, kun jij jouw organisatie beter ontwikkelen. Momenteel heerst er krapte op de arbeidsmarkt. Er zijn minder mensen die op zoek zijn naar een baan en dus meer bedrijven die in dezelfde vijver vissen. Een branding agency kan jouw bedrijf helpen om jouw werkgeversmerk vorm te geven en te behouden.