Voordat je wekker gaat krijg je al een melding in de groepsapp, ‘’Ik kom vandaag niet werken, ik ben verkouden’’. Je medewerker meldt zich ziek en dit is natuurlijk erg vervelend. Nu is het geen probleem wanneer je medewerker verkouden is en een aantal dagen niet kan werken, maar het wordt wel een groot probleem wanneer je medewerker langdurig ziek is. Er zijn verschillende redenen voor langdurig verzuim. In deze blog vertellen we in een aantal stappen wat je als werkgever moet doen om dit proces zo soepel mogelijk te laten verlopen.
De juiste verzekeraar
Bij langdurig ziekteverzuim is het ontzettend belangrijk om bij de juiste verzekeraar aangesloten te zijn. Deze vergoedt namelijk gemaakte kosten voor loondoorbetaling. Nu is het natuurlijk de vraag; wat is de beste verzekering voor mijn bedrijf?
Door middel van een analyse wordt het huidige verzuimbeleid en de verzuimcijfers in kaart gebracht. Op basis van deze gegevens wordt er een passend advies gegeven voor je bedrijfssituatie. Uiteindelijk sluit je dus de juiste verzuimverzekering af, die op basis van jouw bedrijfsgegevens is geadviseerd.
Schakel de arbodienst in
Nadat je medewerker zich heeft ziek gemeld moet je ervoor zorgen dat je binnen één werkweek de ziekmelding doorgeeft aan de arbodienst of bedrijfsarts. De arbodienst ondersteunt, adviseert en geeft begeleiding. Op deze manier blijft het verzuim zo laag mogelijk. De arbodienst maakt indien nodig een probleemanalyse en neemt een groot deel van de verzuimbegeleiding op zich.
Communiceer met je medewerker
Nu we het financiële gedeelte hebben opgelost en de basis is neergezet komt het mentale aspect binnen het verzuim. Het is namelijk ontzettend belangrijk om contact te houden met de medewerker tijdens de verzuimperiode. Wettelijk gezien mag je als werkgever niet vragen waarom je medewerker ziek is of wat hij mankeert, maar je wilt uiteindelijk wel weten wat de werkelijke reden is voor het verzuim en hoe jullie dit gaan oplossen. Stel daarom vragen als; Hoe gaat hij/zij om met de problemen? Hoe zit het met de motivatie? Is mijn medewerker mentaal of fysiek ziek? Je vindt het antwoord op deze vragen door goed te communiceren met je medewerkers. Op deze manier bouw je ook een vertrouwelijke band op, wat ook weer invloed heeft op de motivatie van de medewerker.
Houd hierbij wel rekening met het verzuimprotocol waarin de regels zijn opgenomen. Wij adviseren om zoveel mogelijk contact te houden met de werknemer, maar het is erg belangrijk dat het binnen de wetgeving blijft. Lees jezelf daarom eerst goed in.
Maak duidelijke afspraken
Je wilt je medewerker het liefst niet verliezen en daarom is het belangrijk om aan de slag te gaan met re-integratie. Je zoekt naar oplossingen en bekijkt op welke manier de werknemer zijn eigen werk weer kan uitvoeren. Misschien is het helemaal niet meer mogelijk om de huidige werkzaamheden uit te voeren. Schrijf daarom (samen) een plan van aanpak. In het plan van aanpak schrijf je wat jullie samen gaan doen om de werknemer weer aan het werk te krijgen. Leg vervolgens al deze afspraken vast in een document en zorg dat de medewerker ook een kopie ontvangt. De medewerker heeft dit document nodig wanneer hij/zij na 2 jaar nog steeds ziek is en een WIA aanvraag doet.
Welkom terug!
Nadat je werknemer zich weer goed genoeg voelt om aan de slag te gaan, ben je verplicht een herstelmelding naar de arbodienst te sturen. Wij adviseren om er vervolgens voor te zorgen dat je medewerker zich weer volledig thuis voelt. Zet een mooi bosje bloemen op het bureau, schrijf een mooie kaart en heet de medewerker een warm welkom (terug)!