De koopkracht is in het afgelopen jaar harder gedaald dan in de afgelopen dertig jaar. De inflatie was torenhoog en vrijwel iedereen heeft dit in de portemonnee gevoeld. Experts zijn positief over de komende jaren, maar voorlopig zullen we zeker nog blijven merken dat we minder te besteden hebben. In deze onzekere tijden is elke tip om geld te besparen dan ook mooi meegenomen. Zo ook de kosten voor het opladen van een elektrische auto.
Elektrisch rijden biedt fiscaal gezien al een heleboel voordelen. Stroom is stukken goedkoper dan benzine of diesel. Zeker toen de brandstofprijzen plotseling ongelooflijk hoog werden. Maar het kan natuurlijk altijd goedkoper. Hoewel de meeste doorgewinterde elektrisch rijders al heel goed weten waar ze op moeten letten om te besparen, zijn er wellicht nog genoeg mensen die nog nooit elektrisch gereden hebben en nu toch wel benieuwd zijn. En geloof ons, je kunt echt nog veel meer besparen door efficiënt op te laden. In dit artikel geven we je drie tips om je op weg te helpen.
1. Laad zoveel mogelijk thuis op
Er verschijnen steeds meer laadpunten in Nederland. Openbare plekken waar je eenvoudig de accu op kunt laden om je weg te vervolgen. Heel prettig voor langere ritten, maar wel een stuk minder voor je portemonnee. Een openbare elektrische laadpaal brengt namelijk naast de kosten voor stroom ook nog andere kosten in rekening. Het is immers een privilege om de laadpaal te gebruiken. Je betaalt hier dus een stuk meer dan wanneer je zoveel mogelijk thuis probeert op te laden.
Als je je auto vrijwel altijd thuis aan de stekker legt, betaal je enkel het vaste tarief van jouw energiecontract. Dan ben je op de lange termijn veel goedkoper uit dan wanneer je telkens een openbare laadpaal gebruikt. Soms kan het natuurlijk niet anders en is het fijn om achter de hand te hebben, maar probeer dit zoveel mogelijk te vermijden.
2. Lagere laadsnelheid
Heb je alle tijd om je auto op te laden? Kies er dan voor om de laadsnelheid te beperken. Dan duurt het wel wat langer voordat de accu helemaal vol is, maar betaal je hier ook een stuk minder voor. Een prima oplossing wanneer je voorlopig niet hoeft te rijden, maar de accu toch even wil opladen. Als je thuis je auto probeert op te laden, zorgt dit er tevens voor dat het stroomnetwerk van het huishouden niet onnodig overbelast raakt.
3. Op het werk
Het is voor nieuwe utiliteitsgebouwen verplicht om rekening te houden met elektrische auto’s. Dit betekent in de praktijk dat per tien parkeerplaatsen er minimaal één laadpunt moet zijn. Grote kans dat er op het werk dus een laadpaal aanwezig is. Dit is natuurlijk nog voordeliger dan thuis opladen. Meestal wordt er slechts een kleine vergoeding gevraagd.