Marketing en reclame zijn onlosmakelijk verbonden met het onze kapitalistische maatschappij; iedereen die een product of dienst heeft wil dit natuurlijk zo vaak mogelijk aan zoveel mogelijk mensen verkopen, en zeker voorkomen dat de concurrent met potentiële klanten aan de haal gaat.
Hoe vervelend en irritant het gevecht om met name nieuwe klanten kan zijn hebben wat we de laatste maanden wel gemerkt hebben met het grote aantal gokreclames. Nieuwe online casinos vechten om hun plekje in de markt sinds deze eind vorig jaar officieel is open gegaan in Nederland, en iedereen wil de klanten aan zich binden voordat het te laat is.
De meest in het oog springende reclames zijn ondanks hun grootte geen billboards of reclameborden die je buiten op in bijvoorbeeld het openbaar vervoer tegenkomt en dus makkelijk kunt negeren door ergens anders naar te kijken, maar de reclames die je op je eigen scherm recht voor je neus te zien krijgt, bijvoorbeeld op je TV of mobiele apparaten.
Volgens diverse marktonderzoekers schommelt de hoeveelheid tijd die we (niet voor werk) naar schermen kijken al jaren rond de 200 minuten per dag en daarbij geven adverteerders in totaal zo’n €800 miljoen aan reclame in de vorm van commercials uit. Nog eens bijna 100 miljoen wordt aan “non-spot” reclames uitgegeven, dit is bijvoorbeeld product-placement waarbij een product in een programma gebruikt of aangeprezen wordt.
Dit betekend dat alle bedrijven bij elkaar geven ruim 60 euro per Nederlander van ouder dan 15 jaar uitgeven aan televisiereclame (reclames op bijvoorbeeld NPO Start en andere streaming diensten vallen hier trouwens ook onder). Op een totale omzet in de detailhandel van ruim 120 miljard is dit ongeveer 0,75%. Maar hoe verhoud dit zich tot de online casino’s?
In de eerste vijf maanden dat casino’s in Nederland reclame mogen maken, hebben ze daar samen in totaal ongeveer € 67,5 miljoen aan uitgegeven. Gezien het niet is toegestaan om reclame op jong volwassenen (24 jaar en jonger) te richten, is de doelgroep zo’n 12,5 miljoen mensen groot en zou het budget dus 5 euro per persoon zijn. Echter hebben al deze reclames “maar” tot 634.000 account geleid, waarmee het de kosten per speler honderd euro hoger uitkomen.
Maar is een “waarde” van € 105 per speler eigenlijk veel? Om te beginnen levert iedere speler tot nu toe bijna € 300 op (en dan zijn ze nog geen half jaar bezig) en laten we het eens vergelijken met andere online bedrijven. De grootste online platformen/dienstverleners zoals Alphabet (Google & Youtube) en Meta (Facebook, Instagram etc) die zelf geen reclame maken, maar wel verkopen, verdienen per jaar € 150 of meer per gebruiker. En bij online retailers zoals Amazon en eBay zijn gebruikers honderden euro’s waard, respectievelijk 700 en 450 euro!
Kortom, reclame is de wereld van de miljoenen en miljarden omzetten, maar gelukkig begint de markt voor online gokken enigszins verzadigd te raken, de meeste personen die al online gokten, wachtten op legalisatie in Nederland of interesse in een kansspelletje hebben, hebben ondertussen al een account aangemaakt. Daarnaast is er dusdanig veel ophef over de stortvloed aan reclames dat aanbieders eieren voor hun geld kiezen en terughoudender worden om strengere wet- en regelgeving te voorkomen. Inmiddels ligt de piek van gokreclames volgens onderzoeksbureau Nielsen achter ons en in het aantal sinds december al met 30% terug gelopen.
Nu is alleen de vraag welk product of dienst gaan deze lege advertentie ruimte invullen? De prijs gaat naar de hoogste bieder!