Hoe werkt dat verkopen via een marketplace nu precies?

Wat houdt een marketplace in?

Een marketplace is een platform met daarop allerlei verschillende aanbieders. Dit kunnen aanbieders zijn van een en dezelfde productcategorie, maar dit kunnen ook aanbieders zijn van allerlei verschillende producten. Maar hier komen we later op terug. Op dit platform worden dus producten aangeboden van verschillende bedrijven, waardoor het kan zijn dat dezelfde producten van hetzelfde merk er vaker op staan. Deze kunnen in dat geval ook voor andere prijzen worden aangeboden. Hierdoor kan binnen een marketplace onderlinge concurrentie ontstaan. De marketplace is dus eigenlijk een soort tussenschakel. Dit kan zowel voor B2C zijn of B2B. Lees verder voor meer informatie over de verschillende soorten marketplaces. 

Welke soorten marketplaces zijn er?

Voorbeelden van marketplaces zijn bijvoorbeeld; Bol.com, Zalando, Booking.com en Vakantieveilingen. Ook deze voorbeelden kunnen worden onderverdeeld in drie groepen. Hierbij gaat het om: verticale marketplaces, horizontale marketplaces en all-in one marketplaces. Verticaal betekent dat alleen producten worden verkocht van één bepaalde productgroep. Horizontaal betekent dat de producten wel iets met elkaar te maken hebben en all-in one marketplaces verkopen allerlei producten en productgroepen door elkaar. Een goed voorbeeld van deze laatste groep is Bol.com. Daar vind je van alles en nog wat. Een voorbeeld van een horizontale marketplace is bijvoorbeeld: Zalando, omdat hier enkel kleding wordt verkocht.

Waarom zou je verkopen via een online marketplace?

Een online marketplace kent vele voordelen. Een van deze voordelen  is dat je gebruik kunt maken van de naamsbekendheid van de website waar jij jouw spullen op aanbiedt. Wanneer dit een gevestigd bedrijf is, zoals bijvoorbeeld een Bol.com, hebben consumenten meer vertrouwen in jouw producten. Dit komt door zij een positieve associatie hebben met deze bekendere website. Ook is het een ideale oplossing voor wanneer je als bedrijf met te veel sale blijft zitten. Zo verkoopt Otrium bijvoorbeeld de oude collecties van verschillende merken, om de overgebleven kleding toch nog een kans te geven. Verkopen via een marketplace biedt jou dus vele mogelijkheden. Een online marketing bureau zoals Traffic Today kan jou hierin adviseren.

Aanbevolen berichten