Alles wat je moet weten over roetmeting bij de APK

De APK, of Algemene Periodieke Keuring, is een verplichte keuring waarmee de verkeersveiligheid en milieubelasting van voertuigen in Nederland wordt gewaarborgd. Een belangrijk onderdeel van de APK is de roetmeting, waarbij wordt gemeten hoeveel roet (of fijnstof) een voertuig uitstoot. In deze blog gaan we dieper in op de roetmeting en fijnstofmeting apk.

Wat is roetmeting bij de APK?

Roetmeting bij de APK is een proces waarbij de hoeveelheid roet (of fijnstof) wordt gemeten die een voertuig uitstoot. Dit gebeurt met behulp van een roetmeting apparaat, dat de uitstoot van het voertuig meet terwijl het rijdt op een speciaal testparcours. De hoeveelheid roet die wordt gemeten wordt vergeleken met de limieten die zijn vastgesteld door de Nederlandse overheid. Als een voertuig deze limieten overschrijdt, dan zal het voertuig de roetmeting niet doorstaan en zal er waarschijnlijk een herkeuring nodig zijn. Roetmeting bij de APK is bedoeld om de verkeersveiligheid en milieubelasting van voertuigen in Nederland te verminderen door te zorgen dat voertuigen die te veel uitstoten, worden aangepakt.

Hoe jij jouw roetfilter kunt reinigen voor de APK-keuring

Een van de manieren om ervoor te zorgen dat jouw voertuig de roetmeting bij de APK doorstaat, is door regelmatig het roetfilter reinigen. Het roetfilter, ook wel dieselpartikelfilter (DPF) genoemd, is verantwoordelijk voor het filteren van roetdeeltjes uit de uitlaatgassen van jouw voertuig. Na verloop van tijd kan het filter echter verstopt raken met roetdeeltjes, waardoor de uitstoot van het voertuig kan toenemen. Gelukkig zijn er een aantal manieren waarop je jouw roetfilter kunt reinigen, zoals door middel van een professionele reiniging of door het rijden van lange afstanden op de snelweg. Het is ook belangrijk om op de hoogte te zijn van de vervangings- of verwijderingsdatum van jouw roetfilter.

Wat gebeurt er als een voertuig de roetmeting bij de APK niet doorstaat?

Als een voertuig de roetmeting bij de APK niet doorstaat, betekent dit dat de uitstoot van het voertuig hoger is dan de limieten die zijn vastgesteld door de Nederlandse overheid. In dit geval zal er waarschijnlijk een herkeuring nodig zijn. Tijdens de herkeuring zal de uitstoot van het voertuig opnieuw worden gemeten en er zullen eventuele aanpassingen of reparaties worden uitgevoerd om ervoor te zorgen dat het voertuig voldoet aan de roetlimieten. Als het voertuig na de herkeuring nog steeds de roetlimieten overschrijdt, kan de verkoop of de verzekering van het voertuig worden geweigerd. Daarnaast kun je een boete krijgen voor het niet voldoen aan de roetlimieten. Het is daarom belangrijk om jouw voertuig regelmatig te laten keuren en te onderhouden, zodat je ervan verzekerd bent dat het voldoet aan de roetlimieten.

Aanbevolen berichten