Geld verdienen met YouTube: hoe werkt dat?

YouTube is een welbekend platform dat inmiddels door meer dan 2,1 miljard maandelijkse gebruikers wordt bekeken. Dat aantal groeit nog iedere keer. Het is dan ook niet vreemd dat dit ook de plek is waar veel bedrijven proberen te adverteren. Het overgrote deel van hun doelgroep moet zich immers tussen de kijkers bevinden. Dat maakt YouTube een zeer gewild en succesvol kanaal. Tegelijkertijd biedt het ook mogelijkheden voor zogenaamde influencers. Dit zijn mensen die middels digitale content geld weten te verdienen. Bijvoorbeeld door het maken van YouTube-filmpjes. 

Het mooie van YouTube is dat het zeer laagdrempelig is. Het delen van video’s is niet alleen gemakkelijk, maar het is ook nog eens voor iedereen toegankelijk. Je hoeft geen bekende Nederlander te zijn om succes te hebben op dit kanaal. Hoeveel verdien je met Youtube? Dat is afhankelijk van verschillende factoren. In dit artikel vertellen we je hoe geld verdienen met YouTube in zijn werk gaat en hoe je het meeste succes kunt behalen. 

Geld verdienen met views 

Als het jouw uiteindelijke doel is om geld te verdienen middels het maken van YouTube filmpjes, dan is het allereerst van belang om de YouTube Advertenties aan te zetten. Dit betekent dat je YouTube toestemming geeft om advertenties tijdens en voor het filmpje af te spelen. Deze advertenties zorgen voor een inkomen bij YouTube en in ruil daarvoor krijg jij ook een klein bedrag per keer dat iemand je filmpje (en dus ook de advertenties) bekijkt. Dit is slechts een klein bedrag, maar dit kan toch een redelijke inkomstenbron opleveren als de video plotseling viral gaat en erg geliefd is. 

Om geld te kunnen verdienen is het dus wel belangrijk dat je de aandacht weet te trekken en zo veel mogelijk kijkers binnen kunt slepen. Dat begint uiteraard allemaal bij het maken van kwalitatieve content. Zorg er dus voor dat je een goede camera gebruikt en dat je weet hoe je de video’s op de juiste manier moet bewerken. Daarnaast moet je ook een goed verhaal hebben. Mensen hebben geen behoefte aan de zoveelste vlogger met een alledaags leven en een doodgewone persoonlijkheid. Je moet echt je best doen om er bovenuit te steken en te tonen wat jou bijzonder maakt. Denk daarom goed na over het soort content dat je wil creëren. 

Betaalde producten of diensten reviewen 

Zodra je als vlogger of YouTuber groeit en een steeds grotere achterban opbouwt, word je voor bedrijven ook interessanter om een samenwerking mee aan te gaan. Zeker wanneer jouw achterban precies past bij hun doelgroep. Stel, je bent een zogenaamde mommy influencer en je hebt een flinke achterban vol aanstaande en jonge moeders. Dan zal een bedrijf voor kinderkleding veel interesse hebben in een samenwerking. 

Meestal ziet dit er als volgt uit: je krijgt een aantal producten gratis opgestuurd en in ruil daarvoor maak je een review. Dit doe je bijvoorbeeld middels een ludiek filmpje. Hiervoor krijg je betaald. Hoe groter je achterban, hoe meer geld er gevraagd kan worden. 

Let op: vergeet niet dat je in deze situatie ook als ondernemer gezien gaat worden. Voordat je facturen gaat versturen, moet je jezelf dus wel eerst als zodanig aanmelden bij de KvK. 



Aanbevolen berichten