Er is tegenwoordig veel gaande als het gaat om het vinden en behouden van talent. De huidige tekorten van geschikt talent maakt heeft een competitieve arbeidsmarkt gecreëerd waarbij het voor organisaties essentieel is om zich te onderscheiden en talent aan te trekken die ze ook nog eens kunnen behouden. Een van de effectieve strategieën die steeds meer aan populariteit wint, is employer branding.
Wat is employer branding eigenlijk?
Employer branding houdt in dat medewerkers zich identificeren met en betrokken voelen bij het merk, en de merkwaarden en -cultuur ook actief uitdragen. Positieve interne communicatie, betrokkenheid en het creëren van een aantrekkelijke werkomgeving zijn vitale factoren om medewerkers te inspireren, te motiveren en te binden. Het resultaat? Een sterker merk, een betere merkreputatie, en een hogere kans op het aantrekken en behouden van talentvolle medewerkers.
Dit betekent dat het opbouwen van sterk werkgeversmerk kan helpen bij het vergroten van de aantrekkingskracht van een organisatie, om zo de beste talenten aan te trekken. Dus hoe je dat? Hier zijn 4 tips om employer branding succesvol toe te passen:
1. Wees authentiek
Dit is essentieel: Communiceer de unieke identiteit en cultuur van je organisatie op een eerlijke en authentieke manier. Potentiële werknemers willen tegenwoordig maar al te graag weten wie je bent als werkgever en waar je voor staat.
2. Investeer in medewerkerservaring
Zorg ervoor dat de ervaring van medewerkers positief is, al vanaf het moment van solliciteren. Maak gebruik van aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden, flexibele werkuren, ontwikkelingsmogelijkheden en een gezonde work-life balance. Dergelijke aspecten kunnen bovendien bijdragen aan het minimaliseren van het arbeidsverzuim.
3. Bouw een sterke online aanwezigheid
Een sterke online aanwezigheid is het in het huidige klimaat niet meer weg te denken. Organisaties die populair zijn bij werkzoekenden én klanten gebruiken social media, hun bedrijfswebsite en professionele netwerken om het werkgeversmerk te promoten. Wat komt hierbij kijken? Je kunt onder meer verhalen delen van medewerkers en bedrijfsevenementen organiseren om potentiële werknemers te laten zien hoe het is om bij jouw organisatie te komen werken.
4. Betrek medewerkers bij je branding
Dit is steeds belangrijker geworden: Maak van je medewerkers ambassadeurs van je merk. Moedig hen aan om positieve ervaringen te delen op hun eigen sociale media en om deel te nemen aan evenementen waar ze kunnen spreken over hun werk. Let er natuurlijk wel op dat ze zich niet gedwongen voelen, dus wees origineel en creatief!
Jouw HR-zaken op orde hebben? Maak kennis met Apployed
Als het gaat om het effectief aantrekken en behouden van talent, dan is het vitaal om je HR-processen goed te structureren. Meer weten? Bezoek Apployed.nl, dé specialist in complete personeelsadministratiesoftware en HR ondersteuning zoals salarisadministratie uitbesteden.