Gesprekstechnieken: 3 tips voor ondernemers

Wil jij een betere verkoper van jouw product of dienst worden? Dan is het goed om eens kritisch naar jouw gesprekstechnieken te kijken. Met de juiste gesprekstechnieken boek je immers eerder succes in het gesprek met de klant. Een succesvol verkoopgesprek voeren is echter niet iets wat iedereen van nature goed kan. Kan jij wel wat hulp gebruiken? We geven je 3 tips die je vandaag nog toe kunt passen!

Ken de klant

Klanten waarderen het wanneer ze in een eerste gesprek merken dat je jouw huiswerk hebt gedaan. Je weet wat de klant doet en wat je hem te bieden hebt. Online kun je vrijwel alle informatie vinden die je in eerste instantie van de klant nodig hebt. Noteer alles wat je aan de klant wilt vragen en ook eventuele oplossingen of tips die jij hebt. Je maakt een goede eerste indruk als de klant merkt dat dit niet ‘zomaar’ een verkooppraatje is, maar dat hij daadwerkelijk gehoord wordt door een persoon die met hem meedenkt. In een cursus gesprekstechnieken leer je precies hoe je zo’n gesprek voert.

Voorkom verwarring in het gesprek

Het zal niet de eerste keer zijn dat de wederzijdse verwachtingen zoveel van elkaar verschillen dat een op het eerste oog succesvol gesprek toch uitloopt op een mislukking. Je kunt dit en andere vormen van verwarring eenvoudig voorkomen met heldere communicatie. Vat in ieder geval aan het einde van het gesprek de belangrijkste punten samen om te kijken of jullie elkaar goed hebben begrepen. Je kunt dan direct de vervolgstappen afstemmen op de verwachtingen van de klant. Heldere communicatie en duidelijkheid besparen je veel tijd, energie en geld. Vind je een goed verkoopgesprek in de praktijk nog erg lastig? Dan kan een training gesprekstechnieken je binnen 1 dag vooruit helpen.

Doe je niet anders voor dan je bent

Het zal je verbazen hoe snel mensen een oordeel hebben over een ander. Vind een klant je een drammer, een arrogant mannetje of een slijmbal, dan is de kans erg klein dat er zaken gedaan worden. De klant is namelijk niet op zoek naar een goede verkoper, maar naar iemand die luistert en kennis van zaken heeft. Doe je daarom niet anders voor dan je bent, maar vertrouw op jouw (kennis van het) product of de dienst die je verkoopt. Gelijkwaardigheid in het gesprek maakt jou eerder een geliefde zakenrelatie. En dat zorgt weer voor meer succes voor jou als ondernemer!

Aanbevolen berichten